Què dir a algú amb càncer i què NO dir-li

per

a la categoria

Quan parlem amb algú que té càncer no sempre sabem què és adequat dir-li i què no. En general, actuar amb normalitat és la millor solució, sobretot si hi ha prou confiança. Però de vegades tenim dubtes sobre els temes a tractar o sobre si ens equivocarem amb un comentari fet amb bona intenció. Aquest article parla de què dir a algú amb càncer i què no dir-li.

Què dir a algú amb càncer i què no dir-li - Psicologia en Càncer
Pasja1000 – Pixabay

Article actualitzat el 18 de març de 2026

Com donar suport a una persona amb càncer

La notícia que una persona que coneixem té càncer ens causa un gran impacte. Sobretot si és algú pròxim, com un familiar o un amic. I encara que creiem que ens podem imaginar com se sent, no sol ser així. L’experiència del càncer només la coneix qui té la malaltia. Per això, qui ens pot guiar més bé sobre com donar suport una persona amb càncer és aquesta mateixa persona.

Les primeres converses poden ser una mica difícils: no sabem si voldrà parlar del càncer o si, al contrari, preferirà que no surti el tema. Els dubtes sobre què dir a algú amb càncer giren al voltant d’això. Ens guiem per la precaució de no fer mal, i això pot fer més difícil trobar temes de conversa o, fins i tot, ens pot portar a evitar parlar amb aquesta persona.

De vegades són els propis pacients els qui, a partir de la seva experiència, expliquen què dir a algú amb càncer i què és millor no dir-li. L’article que estàs llegint et pot donar unes orientacions generals. Però convé no oblidar que, el tracte que solen preferir les persones amb càncer, és el de sempre. Sobretot per part de les persones de confiança.

Què dir a algú amb càncer

  • «Em sap greu«: Aquesta frase és vàlida sempre i quan no es digui només per dir-la o es digui amb una expressió exagerada. Si li dius que et sap greu, que sigui perquè realment et sap greu. És una bona manera d’expressar-li que has entès que està passant per un moment difícil.
  • «Et tinc present«: Qui s’enfronta al càncer sap que, en les relacions, hi ha sorpreses positives (persones que s’apropen de manera inesperada i esdevenen una font de suport) i sorpreses negatives (amics en qui confiava però que, sobtadament, «desapareixen»). Fer-li saber que penses en ell/a, l’ajudarà a reduir la sensació de soledat.
  • «Vols que en parlem?«: Moltes persones amb càncer no demanen parlar de la malaltia amb els seus coneguts, per no fer-los patir o perquè pensen que no els ajudarà. Si estàs disposat a escoltar-lo quan vulgui parlar amb tu de temes difícils, fes-li-ho saber.
  • «Si necessites alguna cosa, digues-m’ho«: Potser en aquell moment no necessita res, però al cap d’un parell de dies ha d’anar a l’hospital i necessita que l’hi portin amb cotxe. O vol que l’acompanyin a comprar una perruca. Aquestes coses li faran la vida més fàcil. El simple fet de saber que, en un moment determinat, pot comptar amb tu, ja és una ajuda.
  • «El cap de setmana faig un sopar amb uns amics. Vols venir?» Un sopar amb altres persones el pot ajudar a mantenir el contacte social i a distreure’s. Fins i tot, si no coneix aquests amics teus, potser ni tan sols sabran que té càncer, i podrà passar una nit sense que ningú li faci preguntes.
Coses que no és adequat dir a una persona amb càncer
Mircea Iancu – Pixabay

Si no saps què dir, no hi ha cap problema en fer-ho evident: «Em sap greu, però no sé què dir«. Aquesta frase pot substituir un silenci incòmode.

A més a més, sempre que et trobes en una situació difícil, de qualsevol tipus, el fet de reconèixer obertament que és una situació difícil, fa que no ho sembli tant.

També et pot interessar llegir: L’ús de l’humor en càncer

Què NO dir a algú amb càncer

Alguns comentaris poden ser desafortunats. De vegades ho són per un descuit i, d’altres, perquè qui els fa només vol satisfer una curiositat morbosa i ha fet passar aquesta necessitat per davant del respecte a l’altre.

Si t’espanta la possibilitat d’equivocar-te quan parles amb algú que té càncer, recorda que, cometre errors, és legítim. Ningú neix ensenyat sobre com donar suport a una persona amb càncer i, si t’equivoques, una disculpa -sincera- sol ser suficient.

  • «Segur que te’n sortiràs. Si confies en Déu s’apiadarà de tu«. Aquí li estàs prometent una cosa que no saps si es complirà. Hi ha qui es cura i hi ha qui no, i això no depèn de les conviccions. D’altra banda, aquesta afirmació només li podria donar esperança si la persona ja creu en Déu. En cas contrari, ho pot veure com a intrusiu, o fins i tot, pot pensar que li estàs posant condicions perquè es curi.
  • «Sigues positiu/va«: No hi ha un manual d’instruccions sobre com afrontar el càncer. Algunes persones ho viuen amb desesperació, altres amb resignació i altres com una lluita. Totes aquestes fórmules són igual de vàlides i la persona té dret a seguir la que li surti de dins. Ser positiu no funciona per recomanació, i si el pacient ho força li pot suposar una càrrega addicional d’ansietat.
  • «Quina enveja, com t’has aprimat!«: Una persona només s’alegra d’haver-se aprimat quan ha fet una sèrie de passos amb aquest objectiu (una dieta, exercici físic, etc). Però quan una persona s’aprima sense voler-ho, com a conseqüència del càncer o del tractament, no és motiu de celebració. Els canvis en l’aspecte físic són una de les fonts de preocupació principals.
  • «Pren infusions de…«: És l’oncòleg, conjuntament amb el pacient, qui estableix el tractament. I les infusions no formen part d’aquest tractament perquè no tenen cap poder curatiu. Algunes infusions, fins i tot, poden reduir l’eficàcia d’alguns tipus de quimioteràpia, com ja s’ha demostrat amb la camamilla o l’herba de Sant Joan.
  • «El càncer no existeix. És un invent de les farmacèutiques per guanyar diners«: Aquesta frase, a més a més de no ser certa, també pot minar la confiança del pacient cap a l’oncòleg. I la confiança és fonamental per poder resoldre els dubtes i sentir-se acompanyat. Finalment, dir-li això en aquest moment, no li solucionarà cap problema. No l’ajudarà. En res.

Llegint aquest article segurament hauràs vist una diferència entre que s’aconsella dir i el que no: les coses que són bona idea de dir tenen forma d’oferta, mentre que les que convé no dir, tenen forma d’instrucció. És una bona manera de saber què dir a algú amb càncer i distingir-ho del que és menys adequat.


Coneixes més frases que sàpigues que són adequades -o no- a l’hora de donar suport a una persona amb càncer? Escriu-les en un comentari! I si tens un/a conegut/da que necessita saber què dir a algú amb càncer, comparteix aquest article.

Quant a l’autor


Categories populars


Temes d’interès

atenció sanitària cures pal·liatives Càncer de Colon Càncer de Mama Càncer de pròstata Càncer de Pulmó estil de vida internet manresa oncòlegs Qualitat de Vida quimioteràpia radioteràpia


Cerca al lloc web


Telefono psicólogo para el cáncerWhatsApp psiconcólogo onlineEmail psicólogo oncológico online

← Tornar

Missatge enviat. Moltes gràcies! Et respondré el més aviat possible. Si no reps resposta d’aquí a unes hores, sisplau, comprova que no hagi anat a la safata de correu brossa.
Com prefereixes que contacti amb tu?


Comentaris

2 respostes a «Què dir a algú amb càncer i què NO dir-li»

  1. Si tens càncer no facis cas de comentaris de gent que sap d’altres que també ho han passat. No n’ha cap d’igual tú al que et diu l’oncòleg

    1. Joan Vilallonga

      Hola Margarita, moltes gràcies pel teu comentari. Tens tota la raó! Per més que algú digui «Conec algú que va passar pel mateix», no hi ha dues persones iguals. Cadascú té el seu càncer. I aquestes comparacions de vegades poden ser perjudicials.

Deixa un comentari

L’adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.