L’informe de l’OMS sobre la relació entre la carn vermella i el càncer colo-rectal ha causat confusió i alarma social. L’Organització Mundial de la Salut només ha explicat una part de la informació, i els mitjans de comunicació han seleccionat una part d’aquesta part. Però explicant com s’ha arribat a la conclusió que ha provocat tant d’enrenou veurem que no hi ha motius per alarmar-se. Anem a pams.

Redefinint la relació entre carn vermella i càncer
La recomanació que es fa avui de moderar el consum de carn és la mateixa que es feia fa uns mesos, i fa uns anys. El més saludable és menjar carn vermella un màxim de 2 cops a la setmana, de manera que es pugui combinar amb altres aliments que també són necessaris per la salut: peix, fruita, verdura, llegums, làctics, … I practicar exercici físic, no fumar, i no consumir alcohol, o fer-ho amb moderació.
Aleshores, què ha canviat? El que ha canviat és la seguretat amb la qual podem afirmar que hi ha una relació entre la quantitat de carn vermella consumida i l’augment del risc de tenir un càncer colo-rectal. Però això NO vol dir que la carn sigui més perillosa avui que fa un any, ni que haguem de retirar aquests productes de la nostra dieta.
La relació entre els elements del nostre entorn i el càncer té diversos graus. Hi ha alguns elements sobre els quals no tenim cap sospita que puguin relacionar amb el càncer (per exemple, el plàtan). Amb altres sí que hi ha algunes sospites, però cap prova que evidencïi la seva relació amb el càncer (per exemple, els microones). Respecte de certs elements hi ha una relació possible, però l’evidència encara no és prou forta (com l’estrès de llarga durada). I amb d’altres hi ha una relació ben establerta (com el tabac). Tot això tenint en compte que estem parlant de ciència, i que aquesta sempre està oberta a la revisió i no pot donar res per absolutament segur.
Com s’ha d’interpretar l’informe de l’OMS?
L’IARC (sigles an anglès de l’Agència Internacional per la Recerca en Càncer) classifica tot el que hi ha al nostre entorn en una escala, segons la força amb la qual s’ha demostrat que hi ha relació entre els elements i el càncer. L’escala s’organitza en Grups i es revisa freqüentment per actualitzar la informació. L’últim canvi que hi ha hagut, i que és el que hem vist a les notícies aquesta setmana, és aquest:
- La carn vermella passa a formar part del Grup 2A (“probablement carcinogènica pels humans”). Hi ha evidència limitada procedent d’estudis epidemiològics que mostra una relació positiva entre menjar carn vermella i desenvolupar càncer colo-rectal. “Evidència limitada” significa que la relació s’ha trobat, però no s’han pogut descartar biaixos o variables que poden alterar els resultats.
- La carn processada passa a formar part del Grup 1 (“carcinogènica pels humans”). Hi ha evidència suficient i convincent que la carn processada provoca càncer. El tabac i l’amiant també formen part del Grup 1, però això no vol dir que la carn processada sigui igual de perillosa que aquests elements. Pertànyer a un mateix Grup només vol dir que els estudis epidemiològics són igual de convincents.
A aquestes conclusions s’hi ha arribat a partir d’una revisió de més de 800 estudis científics que investigaven la relació entre el consum de carn i el càncer colo-rectal. I és per l’elevat nombre d’estudis analitzats que les conclusions obtingudes mereixen confiança.

Aquests són resultats d’investigacions científiques però, a partir d’aquí, poden aparèixer algunes preguntes més relacionades amb la vida diària de les persones:
Què és “carn vermella” i què és “carn processada”?
- Quines carns es consideren “carn vermella”? Les que provenen de mamífers: per exemple el bou, la vedella, el porc, el xai, el cavall o la cabra.
- Quines carns es consideren “processades”? Les que s’han transformat per millorar-ne el sabor o la conservació: salades, curades, fermentades, fumades, enllaunades, etc. És el cas dels embotits, les salsitxes de frankfurt i el bacon.
- Com podem cuinar la carn perquè perjudiqui menys la salut? La carn que es cuina en contacte directe amb el foc (per exemple, en una barbacoa) emet més substàncies cancerígenes, com per exemple, els hidrocarburs aromàtics policíclics. Però la IARC admet no tenir prou evidència sobre la relació entre aquest factor i el càncer de manera específica.
- A partir de quina quantitat augmenta el risc de tenir càncer? Per cada 50 grams de carn processada consumits diàriament, el risc de càncer de colon augmenta en un 18%. I per cada 100 grams de carn vermella consumits diàriament, el risc de càncer de colon augmenta en un 17% (però aquesta última dada s’ha de prendre amb més cautela: recordem que pertany al Grup 2A: nivell d’evidència limitat).
- És més segur abandonar la carn? Sí, però no és necessari. La carn conté proteïnes animals, que són necessàries per al bon funcionament de l’organisme. Per tant, necessitem menjar carn. La recomanació és de fer-ne un consum moderat en el marc d’una dieta equilibrada.
Conclusió: No es tracta de deixar de menjar carn, sinó de limitar-ne el consum a 2 o 3 cops a la setmana per permetre que la dieta inclogui altres tipus d’aliments igualment necessaris. A més a més les barbacoes són una oportunitat per a les reunions familiars i amb amics, i no hem de deixar que això es perdi.
T’ha agradat aquest article? Deixa la teva pregunta o comentari i et respondré personalment. I si creus que pot ajudar algú que coneixes, comparteix-lo!
Molt de rebombori i res de nou. Si ens fixem en la piràmide de l’alimentació, el consum de carn vermella i embotits es recomana, com a màxim, un cop per setmana; això, abans d’aquesta alarma recent. Personalment, crec que no hi ha res com comprar a mercats o botigues de proximitat. Com menys quilòmetres i menys temps abans d’arribar al consumidor, més garanties de poca manipulació.